Hoe kom je van je hoofdpijn af?

Of je nu lichte hoofdpijn of zware hoofdpijn hebt, het kan zijn dat je gefrustreerd bent en je zorgen maakt dat de pijn voorlopig nog blijft.

Gelukkig zijn er stappen die je kunt nemen om de pijn direct te verzachten en hoofdpijn voortaan volledig of zo veel mogelijk te voorkomen.

Drink cafeïne. Uit een onderzoek met meer dan 1900 patiënten naar voren zijn gekomen dat een beetje cafeïne in combinatie met medicijnen soms helpt bij mensen met spanningshoofdpijn. Te veel cafeïne kan echter slecht voor je zijn sinds dat chronische migraine kan veroorzaken en als je plotseling stopt met cafeïne kun je ook hoofdpijn krijgen.

Vermijd licht. Bij 80 procent van de mensen kan licht hoofdpijn veroorzaken of de hoofdpijn nog erger maken. Een verduisterde, rustige kamer kan dan helpen om je symptomen te verzachten. Je kunt een oogmasker proberen te gebruiken om het licht tegen te houden als je gordijnen of jaloezieën niet goed genoeg werken.

Blijf gehydrateerd. Uit onderzoeken is gebleken dat hoofdpijn door uitdroging binnen een half uur behandeld kan worden.

Het blijkt ook dat mensen die dagelijks meer dan 1,5 liter water dan normaal drinken minder lang hoofdpijn hebben en dat hun hoofdpijn minder ernstig is. Als je niet genoeg water in je lichaam hebt, kunnen je bloedvaten zich vernauwen zodat je last van pijn krijgt. Het Voedingscentrum adviseert volwassen en kinderen van 14 jaar en ouder om 1,5 tot 2 liter vocht per dag te drinken.




Onze Ambassadeurs